Välj en sida

Daniel, en senior marknadschef på ett globalt tillverkningsföretag, vaknar sent, kastar sig in i duschen, klär sig, har en häftig ordväxling med sin tonåriga dotter över frukost, fastnar sedan i trafiken på väg till jobbet och inser att han kommer att vara sen till sitt första möte.

Lotta, Art Director på en väletablerat reklambyrå, vaknar vid 6. Tar en kort tur på motionscykeln, tar sedan en stund för avslappning och stretching, efter en dusch får hon snabbt på sig klänningen hon lade fram kvällen innan, matar sina två barn innan hon går med dem till bussen. Sedan fångar hon tåget till kontoret.

Vem av dem kommer att ha den mest produktiva dagen på jobbet?

Det är lätt att tänka att kvinnan i exemplet har de bästa förutsättningarna med tanke på hennes morgon men detta är inget vi kan lita på.

Men faktum är att bådas förmåga att prestera har inget att göra med hur pass tumultartad start på dagen de haft.

Det som avgörande för deras förmåga att prestera är respektive personers förmåga att kunna lämna gångna händelser bakom sig, något som modernt brukar kallas Resilience (mental återhämtning eller bounce back, dvs hur snabbt vi hämtar oss från en situation.)

När vår mentala återhämtning är hög förbrukas ingen onödig energi på det som skett och vi är istället redo för uppgiften framför oss – fokuserade. Om vår mentala återhämtning däremot är låg är risken stor att vi inte bara stannar kvar längre i gamla händelser, vi kanske stannar kvar så pass länge att de avlöser varandra och vi hinner inte återhämta oss alls.

Men hur ska vi kunna höja vår förmåga att kunna återhämta oss mentalt? Räcker det med ett tänt ljus på morgonen, träning och Yoga som Lotta i exemplet ovan eller någon annan rogivande strategi? Svaret är nej!

Saken är den att resilience inte är något vi behöver producera genom att följa en viss procedur eller strategi. Vi har nämligen förmågan redan inom oss – den har varit med oss från födseln.

För att få en bättre förståelse vad mental återhämtning är och hur vi kommer i kontakt med vår medfödda förmåga att släppa händelser bakom oss behöver vi sakta ned händelseförloppet lite och kika på vad det är som händer bakom kulisserna till vårt eget mind.

I vår egen psykologi döljer sig svaret.

Bakom kulisserna – en dag på jobbet

För att illustrera detta kan vi till exempel ha en bra dag på jobbet med saker som går smidigt när vi får ett telefonsamtal om en försändelse som blivit försenad, en offert har blivit nekad eller att någon börjat slarva med sina uppgifter i projektet. Vårt humör faller omedelbart och vi känner irritation, besvikelse eller frustration.

Hur lätt det kan tyckas att en händelse eller någon annans beteende som är orsaken till det vi känner. Men när vi undersöker saken närmare, börjar den faktiska orsaken till vårt sinnestillstånd dyka upp. Och när vi inser att vi inte kan tänka på en sak och känna en annan, träder logiken fram.

Vårt eget mind spelar oss ett spratt.

Försenade leveranser orsakar inte irritation, tankar gör det. En nekad offert orsakar inte besvikelse, tankar gör det. Att brista i att fullfölja en åtgärdspunkt skapar inte frustration, tankar gör det. Bakom kulisserna av varje upplevelse i livet lurar tankar. Utan tankar kan det inte finnas några känslor eller humör.

”Att beskylla den yttre världen
för våra känslor och humör
är som att beskylla vår egen skugga
för vår övervikt.”

När vi förstår att vi själva genererar våra sinnestillstånd klarnar våra huvuden på ett naturligt sätt, vi tillbringar kortare tid i stressfulla tillstånd och vi påverkas inte alls lika mycket av våra egna eller andras negativa känslotillstånd.

Hur kan man bli mer resilient?

Märk väl att vår förmåga till mental återhämtning (Resilience) är något alla en gång i sitt liv bemästrat. Men någonstans på vägen har vi tappat kontakten med den.

En bra approach är att börja uppmärksamma vad ditt eget tänkande gör med dig. Titta på hur det påverkar ditt humör, inställning och hur du ser på saker och ting. Detta kan du t ex upptäcka genom det vi kallar meditation.

För att undvika missförstånd så betyder meditera för mig inget annat än att betrakta. Denna aktivitet kräver inget annat än att man riktar sin uppmärksamhet mot det som finns i detta ögonblick. Beroende på vart du riktar din uppmärksamhet kommer du att lägga märke till att din upplevelse av ögonblicket utgörs av flera olika ”komponenter”.

Ett bra tips för att betrakta är det gamla uttrycket ”Se, men inte röra”. Stanna kvar och betrakta till du känner att du stabiliserat dig i ditt ”tittande”.

En övning som du kan göra direkt:

Lyft huvudet från denna text och försök observera vad som händer inom dig i detta ögonblick. Det jag vill är att du observerar hur du tänker om orden du läser. Kan du se hur du bedömer texten som bra eller dålig, rätt eller fel, kanske hur väl texten stämmer överens med vad du själv är övertygad om? Kan du se hur mycket tankeverksamhet som sker? (kom ihåg; se, men inte röra).

Försök nu att se om det finns någon koppling mellan din upplevelse och det du tänker. Finns det t ex någon upplevelse utanför dina tankar?

Funkar det inte första gången så prova igen. Du kommer att bli förvånad över vad du kan upptäcka.

Lycka till!


Om författarenPatrik är en erfaren Certified Transformative Coach ™ och Three Principles Practitioner. Han har sedan 2014 arbetat med individuell coachning, mentorskap och håller på senare år också kurser och utbildningar för privatpersoner och företag som vill lyfta både sig själva och kvaliteten i sina liv och verksamheter. På patrikrowinski.se eller The Human Factor AB kan du läsa läsa mer.

Hans bok Bortom tanke (utgiven våren 2017) och går att beställa från förlagets hemsida eller de vanliga nätbutikerna, AdlibrisBokus m fl.