Välj en sida

Jag får ofta frågan vad som skiljer transformativ coaching från traditionell coaching. Man vill också veta vad man kan få ut av att arbeta med mig.

Det finns en rad explicita skillnader som RIKTNING och UTFALL men jag vill också nämna de mer subtila skillnaderna i tillvägagångssätten – det är nämligen där som jag anser att kraften i coachingen skapas.

Om du lyfter blicken från denna text och funderar lite på hur andra coacher kommunicerar så kommer du lägga märke att se att de nästan uteslutet har ett fokus på utfall – om löften om vad deras tjänster leder till.

Det de däremot sällan talar om är deras förståelse för hur människor och livet fungerar. I min värld är det förståelse för detta helt avgörande.

Precis på samma sätt som det är en violinists förståelse för musik som avgör kvaliteten på det denne skapar. Förståelse för enbart instrumentet räcker inte.

Här hoppas jag kunna visa Dig var den riktiga kraften ligger.

 

Om Riktning och Fokus – horisontell vs vertikal

Många som söker upp en coach gör det av två huvudsakliga skäl:

  1. De har specifika önskemål som de vill ha hjälp med att uppnå. Målen är mer eller mindre klara för klienten.
  2. De vill ha hjälp med att sortera / reda för att tydligare se. Målen är inte riktigt definierade.

Traditionell coaching är för sådana ändamål alldeles utmärkt. Den hjälper klienten att navigera sin befintliga tankevärld och en duktig coach kan verkligen bistå med att utveckla framgångsrika tekniker och strategier som hjälper. Man tar hand om en sak i taget, därav kallas denna approach för transaktionell coaching.

En sak som förenar dessa motiv är fokuset på mål – något saknas, är inte på plats. Blicken är också lyft mot något i framtid.

Hur skiljer sig det transformativa från det transaktionella?

För att illustrera skillnaderna vill jag be dig föreställa dig bokstäverna A och B där:

A är var klienten befinner sig. B är målet klienten önskar uppnå.

99% av de flesta coacher fokuserar på B. Och som du ser talar insatsen till klientens färdiga tankevärld, till deras vilja, begär och önskemål men inte till den som besitter denna tankevärld.

En transformativ coach handlar primärt om A, att lyfta denne till en helt ny nivå av funktion. Det är en mer djupgående approach som mer handlar om kvalitet inom alla områden.

Det transformativa samtalet utgår därför inte om att förädla klientens redan befintliga tankevärld utan mer om att expandera klientens tankevärld.

När detta sker ändrar sig klientens vilja, begär och önskemål. Har du en duktig coach hjälper hen dig att se till att förändringen blir permanent.

När vattnet reser sig, reser sig båtarna med det…

Transaktionell coaching har fokus på B och resan till B, förändring sker horisontellt.

Transformativ coaching har fokus på att lyfta A, förändring sker i vertikalen.

Det som är unikt med denna approach är att den inte bearbetar ett problem i taget. Eftersom metoden handlar om att lyfta klienten påverkar den alla dennes problem och utmaningar på en och samma gång.

Principen är när vattnet reser sig, reser sig alla båtar…

Subtila med viktiga skillnader

Som jag ser det så ställer de olika tillvägagångssätten helt olika krav på klienten. Dessa krav vilar mycket på vilka grundantagande coachen anammat och arbetar ifrån.

I den transaktionella approachen ser man de förändringar man vill ha som en produkt av en ansträngning över tid där klientens beslutsamhet och viljestyrka är drivande faktorer.

I den transformativa approachen ställs helt andra krav på klienten. Här sker inte förändringarna som en resultat eller en produkt av något utan sker spontant i proportion till klientens villighet att ”släppa taget” och vara öppen och nyfiken.

Walk the talk

Jag gör genom denna artikel vissa distinktioner som jag tycker är användbara. Hittills har vi talat om riktning och fokus, på skillnaden mellan transaktionell och transformativ coaching. Om hur det transaktionella fokuserar på B (och resan till B) och det transformativa handlar om A, om att lyfta A.

Jag vill nu berätta för dig om två viktiga komponenter som det inte kanske talas så mycket om men som tydligt visar coachens fokus och riktning samt dennes förmåga:

  1. Vilken sanning (grundantaganden) coachen utgår från.
  2. Till vilken grad manifesterar coachen dessa grundantaganden – walk the talk.

Jag vill också betona att hur viktigt det än är att ha grundantaganden som är förankrade i hur saker och ting (människor) egentligen fungerar är det som avgör – är huruvida utövaren själv manifesterar detta och inte bara har teoretisk kunskap.

Det är som bekant svårt att visa någon annan det man själv inte kan se eller förstå, inte sant?

a personal note

Här vill jag lämna det generella och snarare belysa hur mina grundantaganden ut. Jag vill också lyfta fram att jag ännu inte mött någon människa som motbevisat dem.

  • Alla människor har något inom dem som redan är helt, perfekt och som aldrig gått sönder. Oavsett vad de varit tidigare varit med om.
  • Välmående finns NU, inte sen.
  • Allt människor företar sig har i grund och botten med deras välmående att göra. Ställer man varför-frågan tillräckligt många gånger så bottnar nog de flesta i att man gör det man gör för att det känns bra / för att må bra.

Mitt resultat är helt och hållet kopplat till hur effektivt jag kan hjälpa andra att SE framförallt punkt 1 och 2 i dem själva.

Trots att min metod eller tillvägagångssätt successivt har förfinats genom åren är det alltid min förståelse för mitt eget välmående som varit bärande. För hur ska jag kunna hjälpa någon att finna sitt välmående om jag inte förstår var mitt kommer ifrån?

Coachens egen nivå av välmående är därför alltid avgörande.


Om författaren: Sedan 2014 har Patrik arbetat med att stötta andra till att öka deras förståelse om dem själva, att öka deras nivå av medvetande. På senare tid har även företag insett värdet i hans tjänster och anlitat honom för att öka kvaliteten i företagets prestation och medarbetarnas välmående. På patrikrowinski.se eller The Human Factor AB kan du läsa läsa mer.

Hans bok Bortom tanke (utgiven våren 2017) och går att beställa från förlagets hemsida eller de vanliga nätbutikerna, AdlibrisBokus m fl.